Competència digital ciutadana

 
Competencia digital 

Els temps s’ajusten i les necessitats actuals no són les mateixes que fa 50 anys. La societat, així com la tecnologia està en constant evolució, de manera que l’educació, al seu torn, canvia al llarg dels anys. Fa mig segle, al mateix temps, el més important a l’escola era ensenyar lectura i escriptura per a l’índex d’alta analfabetisme, així com altres coses que eren necessàries per conèixer per a aquell moment. Però actualment s’ha afegit un nou component que és indispensable en la nostra vida diària: les noves tecnologies. 
Amb la revolució informàtica produïda durant el 2000, han sorgit una sèrie de nens i persones que s’han criat, i fins i tot, han nascut, amb totes aquestes noves tecnologies. Són els anomenats “Natius digitals”. L’expressió “Digital Native” és un terme creat per l’autor nord -americà Mark Prensky el 2001. Aquest concepte fa referència a tots aquells nens que van néixer en una “nova cultura”, aquells temes que han crescut amb la xarxa i amb el progrés tecnològic. Són persones que naveguen amb fluïdesa, creen el seu propi contingut i esperen respostes instantànies i resultats immediats (Granado, 2019). Tot i això, s’ha demostrat diàriament que aquests nadius digitals, tot i que s’exposen i gestionen les noves tecnologies amb molta facilitat, tenen poca competència digital, de manera que s’exposen al perill diàriament. 

Aleshores, què volem dir amb la competència digital? Segons el Ministeri d’Educació, la competència digital, “és aquixa que implica l’ús creatiu, crític i segur de les tecnologies de la informació i la comunicació per assolir els objectius relacionats amb el treball, l’ocupabilitat, l’aprenentatge, l’ús de temps lliure, inclusió i participació a societat. " Per promocionar-ho i proporcionar als nens una bona competència digital, el Generalitat Valenciana, ha implementat el Marc Valencià de les competències digitals.
El objectiu general de DIGCOMP CV, edotar el Govern de la Generalitat d’un marc de referència en el qual basar els plans orientats a incrementar les competències digitals de la ciutadania i accelerar, amb això, els objectius de desenvolupament social i el benestar de la ciutadania en l’àmbit de la Comunitat Valenciana. Aquest document desenvolupa 5 àrees: 
Àrea 1 Informació i alfabetització de dades,
Àrea 2. Comunicació i col·laboració
Àrea 3 Creació de contingut digital 
Àrea 4 Seguretat 
Àrea 5 Resolució de problemes
En aquesta ntrada, ens anem a centrar prinicpalment en el àrea 1. Aquesta àrea consisteix en aprendre i saber utilitzar les diferents eines digitals per a buscar, recollir la informació, filtrar-la i seleccionar la més adient mitjançant una actitud crítica, així com organitzar-la i gestionar-la. Esta composta per les següents sub àrees:

1.1. Navegar, buscar i filtrar dades, informació i contingut digital.

1.2. Avaluar dades, informació i contingut digital.

1.3. Manejar dades, informació i contingut digital.

Amb aquesta divisió de l’àrea, els continguts y coneixement que estem buscant i hem d’aplicar son mes fàcil d’hallar, per exemple, si ens fixem en el punt 1.3, trobem com a coneixement: Saber com guardar arxius i pàgines mentre navegues per Internet; com habilitat: Disposar d’un perfil amb espai disponible en un sistema d’emmagatzematge en núvol i guardar-hi arxius; i com actitud: Entendre la importància de tindre un sistema clar i organitzat d’emmagatzematge i recuperació de cerques.

En conclusió, en el món en el que actualment vivim, es de esencial importancia educar als nens i nenes nou vingudes en la competencia digital, per tal de evitar que aquestos siguen consumidor pasius d’informació, caiquen en fakenews, siguen capaços d’elaborar informació mes enllà de “cortypego” o s’exposen a perills en la red per desconeixement de protecció i seguritat. No obstant, amb aquesta nova necessitat, han sortit també una serie de recursos que ens ajuden a eduarnos i educar en aquesta competencia. Es molt important que, tant mestres com el pares i mares esten totalment informats i siguen cmpetents digitalment per poder acompayar en la educació dels seus fills i alumnes.

Webgrafía i Evidéncia teórica:

Comentaris

Entrades populars