ROBÓTICA EDUCATIVA


ROBÒTICA EDUCATIVA


Hui parlarem sobre robòtica educativa, però no podem parlar d'això si no parlem primer sobre la tecnologia i les dones. Durant moltes dècades s'han atribuït grans assoliments tecnològics als homes, però... què seria de nosaltres si Ada Lovelace, Hedy Lamarr, Margaret Hamilton o Àngela Ruiz no hagueren dedicat el seu temps a la investigació i la tecnologia?

Les dones han estat amagades durant molt de temps a l'ombra dels homes, precissament, perquè no se'ls reconeixien els èxits, perquè era "impossible" que una dona puguera ser més intel·ligent que un home. Gràcies als avanços tecnològics produïts per les dones, hem arribat on estem hui dia tecnològicament parlant... 

Si Ada Lovelace no haguera creat els algoritmes en informàtica, hui no podriem programar un ordinador; si Hedy Lamarr no haguera inventat el WiFi, hui no podriem connectar-nos els uns amb els altres mitjançant dispositius tecnològics; si Margaret Hamilton no haguera desenvolupat el software que va permetre anar a la Lluna, hui no podriem saber quin aspecte té, ni haguerem marcat una fita tan important com l'arribada a la Lluna en la història de la humanitat... 

Encara vos pregunteu per què és important que tot l'alumnat, xiquetes i xiquets, tinguen accés a desenvolupar les seues habilitats tecnològiques? Qui sap si serà una xiqueta la pròxima en fabricar un invent que marque un abans i un després en el nostre desenvolupament humà.

Què podem fer, doncs, per a potenciar la participació de les alumnes en les STEM?

Des de l'Administració, podem el·laborar polítiques educatives per a que tot l'alumnat tinga les mateixes oportunitats per a formar-se en STEM, visibilitzar el rol de la dona en la ciència i la tecnologia, així com dotar els centres educatius de recursos per a dur a terme activitats STEM.

D'altra banda, des de les escoles, hem d'oferir una visió positiva de les STEM, promoure el pensament crític entre l'alumnat i fomentar l'aprenentatge de les STEM a través de la robòtica i projectes interdisciplinars que afavorisquen la interacció entre altres membres de la comunitat educativa.

Entrant en matèria, ací hem vingut a parlar sobre robòtica educativa, i ja hem deixat clar que tot l'alumnat ha de participar activament (i el professorat incentivar aquesta pràctica, més si cap, entre les seues alumnes) en les activitats proposades. Però què és la robòtica educativa?

Quan pensem en robòtica, automàticament ens ve al cap la típica imatge de programadors davant d'un ordinador, amb milers d'algoritmes corrent per la pantalla, i pareix que això ens sona un poc a xinés, no? Però la robòtica va més enllà de programar mitjançant una pantalla.

La robòtica educativa, segons alguns autors:

"Es el conjunto de actividades pedagógicas que apoyan, afianzan y fortalecen áreas específicas del conocimiento y desarrollan competencias, a través de la creación, concepción, ensamble y el funcionamiento de robots. El objetivo de la enseñanza de la robótica, es poder lograr una adaptación de los niños y adolescentes a los procesos productivos actuales" (Ocaña, 2015).

"La robótica pedagógica permite que los estudiantes desarrollen habilidades para: la toma de decisiones, el pensamiento reflexivo, la obtención de información, el trabajo en equipo y la anticipación; al igual que competencias innovadoras, científicas, culturales, tecnológicas, comunicativas y de liderazgo." (Ruiz, 2007) 

Com han afirmat nombrosos autors, la robòtica permet els alumnes potenciar moltes habilitats transversals com el pensament reflexiu, el treball en equip i la competència en STEM. Per tal d'iniciar a l'alumnat de 1r cicle de Primària en el pensament computacional i la robòtica, anem a revisar alguns materials que no necessàriament requereixen d'un ordinador.

1. El·laborar patrons: mitjançant l'elaboració de patrons, l'alumnat està treballant el pensament computacional, la lògica i la seqüenciació.

2. Descomposició d'una activitat en pasos més curts: mitjançant la descomposició d'una activitat en pasos més curts, l'alumnat està treballant aspectes com la seqüenciació.

3. Creació d'algoritmes: mitjançant una taula en quadrícula, l'alumnat ha de fer arribar un item a un altre mitjançant directrius.

4. Jocs de programació: alguns jocs com el Robot Turtles, el Code Master o el Bits and Bytes són opcions molt favorables per a que els més menuts i menudes comencen a programar sense la necessitat de posar-los davant d'una pantalla.

5. Bee-Bot: aquesta abelleta tan simpàtica és un robot que es pot utilitzar principalment en l'etapa d'Infantil i en el 1r cicle de Primària. Mitjançant taulers a gran escala pareguts als de les activitats de creació d'algoritmes, podem el·laborar infinitat d'activitats per a treballar, de manera transversal continguts d'altres àrees, com per exemple la que nosaltres hem el·laborat per a l'àrea d'anglès: Let's learn the jobs!

Com podem treballar el pensament computacional i la robòtica en cursos més avançats de Primària? Ben fàcil, encara que ací ja necessitarem una pantalla!

1. Scratch Jr.: el Scratch Jr és una versió infantil (a partir de 1r de Primària i fins al 2n cicle de Primària) de la web de programació Scratch. És una versió molt intuitiva on els més menuts i menudes poden alliberar la seua imaginació i crear infinitat de contingut, programar jocs senzills, el·laborar contes interactius...

2. Scratch: és la web per excel·lència per a xiquets i xiquetes a partir de 5é de Primària, per a que amplien el seu coneixement en la programació. També poden utilitzar-lo els adults per tal de crear contingut per a alguna àrea curricular, o bé activitats interactives per als seus alumnes. Nosaltres hem pogut realitzat unes targetes de felicitació molt boniques que, de segur, vos trauran un somriure.

Targeta de Pablo: Felicitació de Pablo

Targeta de Raquel: Dinosaurios

Targeta de Beatriz: Viaje por los planetas

I fins ací, podem llegir... Coneixies tots els recursos per a treballar el pensament computacional i la robòtica en primària? Coneixes algun altre recurs que se'ns haja escapat? Deixa'ns-ho en comentaris!




Ocaña, G. (2015). Robótica Educativa Iniciación. Recuperado de Robótica Educativa Iniciación

Ruiz, V (2007). La Robótica Educativa como estrategia para el aprendizaje del lenguaje

de las Matemáticas.

Comentaris

Entrades populars