Sobre TIC, societat y educació
Les tecnologies de la informació i la comunicació han capgirat i revolucionat, de manera profunda i en nombroses ocasions, els nostres mètodes de treball i les formes en què ens relacionem entre els ciutadans del món. Durant les últimes dècades hem vist com la velocitat dels avanços tecnològics s'ha anat accelerant cada vegada més i més, proporcionant-nos tota mena de dispositius, ferramentes, i processos inconcebibles fins alhora. Totes aquestes tecnologies, lluny de desaccelerar-se, continuen amb la mateixa tendència. Tant és així que a data d'escriure aquestes línies ens trobem plenament immersos en la ja anomenada Quarta Revolució Industrial, on les intel·ligències artificials, la robòtica, o la computació cuàntica són, entre moltes altres, noves branques del coneixement que "produiran unes transformacions que no s'assemblen a res que la humanitat haja experimentat abans" (Schwab, 2016).
Els potencials d'ús i les funcionalitats de tota aquesta tècnica troben el seu límit en la imaginació i en les capacitats dels usuaris. És precisament en aquest punt on sorgeix la vertadera problemàtica al respecte; en la formació i les capacitats dels usuaris presents i futurs per què, com a qualsevol altre àmbit de les nostres vides, l'educació és un element clau. L'efecte de les TIC's sobre aquest sector en particular constitueix tot un fenomen que ha fet replantejar profundament la tasca docent. La quantitat d'informació a l'abast i la facilitat amb la qual hi es pot accedir són enormes, el format en què es presenten els continguts és més dinàmic i atractiu que mai, i els mètodes interactius proporcionen retroalimentació instantània oferint possibilitats d'autoaprenentatge sense precedents. Les conseqüències de la informatització de l'ensenyament comporten un seguit d'avantatges fàcilment identificables que ens inciten a utilitzar aquestes tecnologies amb freqüència, i una sèrie de problemes no tan evidents que comencen a sorgir i ens alerten de les possibles seqüeles del seu abús.
Com a principals aspectes positius aportats per les TIC's a les aules, destaquen les possibilitats de personalització a l'hora de presentar els continguts, la facilitat per adaptar els mateixos a les necessitats específiques de cada alumne, el ràpid accés d'aquestos a les múltiples fonts d'informació, i la disponibilitat d'una gran varietat de dispositius. Segons Collins y Haverson (2010) (en Castañeda i Adell, 2013), existeixen un seguit de característiques diferenciadores entre les societats que aprenen amb tecnologies i aquelles que aprenen exclusivament amb els mitjans tradicionals de l’escola:
Noves tecnologies |
Mètodes tradicionals |
Possibilitat i necessitat de personalització |
Aprenentatge igual per tothom |
Múltiples fonts d’informació |
Professor com font clau i única d’informació vàlida |
Avaluació especialitzada |
Avaluació estandarditzada |
El coneixement depèn de recursos
externs amb els que establim relacions |
El coneixement arrela en el cap de les persones |
Fragmentació del coneixement en suports digitals |
S’adquireix en una institució
i de certes fonts d’informació |
Èmfasi en aprendre fent i en aprendre
a aprendre |
L’aprenentatge es produeix per
exposició a la informació |
BIBLIOGRAFIA
Schwab, K. (2016). La cuarta revolución industrial. Debate.
Castañeda, L. y Adell, J. (Eds.). (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.
Young, K. S. (1998). Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyber Psychology & Behavior, 1, 237-244.
Samarrai, F. (2016). Study: smartphone alerts increase inattention - and hyperactivity. 03/2019, de University of Virginia
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada