El podcast com a projecte escolar


Des de l'enfocament competencial que últimament es dona a l'educació la tasca docent ja no és simplement la simple transmissió de continguts experimentada per molts de nosaltres en la infantesa. Aquelles escoles, on devíem memoritzar asèpticament fórmules i dades d'esdeveniments, on s'aprovaven els exàmens amb repeticions literals d'allò explicat pels mestres, han passat a la història. Hem vist com el món ha canviat en els darrers anys de forma insospitada i, quan encara estàvem lluitant per adaptar-nos als últims canvis, tornà a canviar. Que això va passar, i que continuarà passant, és un fet innegable i inevitable sense remei que ens va fer replantejar, com ja sabem, l'estratègia en la nostra missió com a mestres del segle XXI. 

Tots estem d'acord que als futurs ciutadans del món se'ls ha d'ensenyar  a aprendre, a tindre capacitat per adaptar-se ràpidament als canvis, a ser crítics amb les informacions que reben, i a interpretar-les correctament. També cal saber com transmetre-la i, en conseqüència, transformar-la. Com podríem, doncs, ensenyar totes aquestes coses al mateix temps, introduint alhora les noves tecnologies de manera saludable a les aules? Una molt bona opció és el projecte de la ràdio escolar.
   
El projecte de la ràdio escolar treballe de forma interdisciplinar una grandíssima varietat de competències, tant d'informàtiques, com comunicatives i lingüístiques, socials, o artístiques i culturals. Elaborar un programa de ràdio requereix bona planificació, un treball coordinat del grup, una tasca d'investigació i transformació de la informació importants, i capacitat per resoldre problemes imprevistos. D'altra banda, els materials necessaris són prou assequibles per un centre educatiu, més encara si tenim en compte la capacitat de difusió d'un mitjà com la ràdio, i els coneixements tècnics necessaris per a realitzar la gravació i l'edició són prou senzills perquè mestres i alumnes puguen aprendre'ls. A continuació, i amb la finalitat d'evidenciar aquests arguments, us proporcionem un suggeriment dels materials mínims imprescindibles per ficar en marxa el projecte de la ràdio escolar. 

Tractant-se de l'elaboració d'un programa de ràdio, el primer material en què tots cavil·lem és el micròfon. Escollir-ne l'adequat és un dels primers encerts a l'hora de començar, ja que si no s'aconsegueix captar les veus amb una qualitat acceptable, de poc serviran la resta d'esforços. La despesa a realitzar si volem disposar d'un micròfon professional pot ser, amb facilitat, d'un miler d'euros endavant, però si investiguem un poc trobarem eines molt més assequibles amb una excel·lent relació qualitat, preu. Una molt bona opció és el model NT1A, de Rode, una clàssica i prestigiosa marca especialitzada en tota mena de productes relacionats amb la captació del so. El seu preu és de vora dos-cents setanta euros i ve acompanyat de tots els accessoris necessaris per instal·lar-ho al complet. 


El següent pas lògic és aconseguir un dispositiu amb què enregistrar tot el captat pel micròfon. Resulta evident la necessitat de fer-ne ús de l'ordinador, i en conseqüència, d'un programa d'edició d'àudio. És en aquest punt on arrela la màxima dificultat de tot el procés, encara que relativa, perquè si bé per immortalitzar els discursos només cal prémer una tecla, es pot complicar moltíssim realitzar les addicions necessàries per a oferir una experiència radiofònica completa si no es coneix en profunditat l'aplicació amb què es treballa. De part nostra recomanem Audacity; un programari senzill de descàrrega gratuïta i codi obert amb el qual disposar de totes les eines imprescindibles per fer els primers passos i que proporcione tutorials específics per fer servir cadascuna de les seues funcions. A més, els seus requisits de potència informàtica són perfectament assumibles per pràcticament qualsevol ordinador.

Enregistrat i editat l'arxiu de so, només cal ficar-ho a disposició del públic mitjançant qualsevol plataforma en xarxa. Les opcions a l'abast també ofereixen una ampla varietat de formats, funcions,  capacitats de difusió, i fins i tot la possibilitat de monetitzar els continguts. Són de sobra conegudes algunes com spotify, podimo, o ivoox, entre moltíssimes altres, però independentment de la grandària del programa, quasi tots ofereixen un lloc web propi on amplien els seus continguts. Des de la nostra experiència recomanem que els programes i creacions dels alumnes s'inserisquen en la drecera del centre per facilitar-ne l'accés i limitar-ho a la pròpia comunitat educativa. Si l'escola no disposa de pàgina web els mateixos alumnes poden crear-ne una específica per la ràdio escolar de manera ràpida i senzilla.  

Amb aquests elements i ganes de passar-ho bé tenim més que suficient per a començar el projecte de ràdio escolar. Mitjançant aquesta iniciativa els alumnes trobaran una motivació extra per participar en qualsevol fase creativa del procés, al mateix temps que descobriran una forma innovadora d'adquirir coneixements i millorar les seues competències comunicatives. D'altra banda, el projecte de la ràdio escolar és una bona manera de donar a conéixer a les famílies les rutines i activitats del centre, a més d'un espai el que poden col·laborar. 





Comentaris

Entrades populars